Gift ter nagedachtenis aan Benno Vrolijk

Op maandag 20 juli overhandigden Hedi, Rik (15) en Lisa (14) een bedrag van maar liefst € 1359,- persoonlijk aan wetenschapper Bas de Laat en zijn team. Deze onderzoekers zijn bezig met de ontwikkeling van een test om bloedpropjes op te sporen, mede gefinancierd door de Hartstichting, en namen het bedrag namens deze organisatie in ontvangst.

Hedi, Rik en Lisa hebben de gift bij elkaar verzameld op de begrafenis van hun man en vader Benno, die eerder dit jaar geheel onverwachts overleed tijdens een gezinsvakantie in Engeland. Een onopgemerkt bloedpropje in zijn beenader werd hem fataal. Hij is 47 jaar geworden.

Biochemicus Bas de Laat: “Onderzoek doe je met hart en ziel en het is fantastisch om te zien dat Hedi, Rik en Lisa ervoor hebben gekozen om specifiek ons onderzoek te steunen. Voor de onderzoekers van mijn team is dit erg motiverend. Het bevestigt dat we met vraagstukken bezig zijn die leven in de samenleving.”

Onopgemerkt bloedpropje werd dodelijk

Met astmatische klachten was Benno beland op de spoedeisende hulp van een Engels ziekenhuis. Hij had af en toe last van astma, dus vaker klachten. Artsen kregen zijn ademhalingsproblemen onder controle. Benno knapte op. ‘s Avonds overleed hij geheel onverwachts aan een acute longembolie, veroorzaakt door trombose. Een bloedpropje in een van de aderen van zijn been was losgeschoten en vastgelopen in een bloedvat van zijn longen, waardoor deze onvoldoende bloed en zuurstof kregen.

Een liefdevol gebaar: hartendoos voor levensreddend onderzoek

Eenmaal thuis vond Hedi op internet dat onderzoekers met steun van de Hartstichting werken aan een test die bloedpropjes in het bloed zo vroeg mogelijk opspoort. Een test die misschien het overlijden van Benno had kunnen voorkomen. Ze besloot naar aanleiding van een vraag van familie en anderen of bloemen gewenst waren bij de uitvaart, in plaats daarvan giften voor dit onderzoek te vragen. Temeer omdat Benno zelf een aantal jaren wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten heeft gedaan. Dochter Lisa maakte een prachtige hartendoos: een enorme collectebus in de vorm van een hart.

Onderzoek naar levensreddende test

De Hartstichting investeert fors in een groot onderzoek met als doel een nieuwe test die snel en eenvoudig bloedpropjes opspoort.

Meer over het onderzoek
Lees het verhaal van onderzoeker Bas de Laat

Eerder herkennen van hart- en vaatziekten topprioriteit

De Hartstichting geeft de komende jaren prioriteit aan onderzoek om hart- en vaatziekten eerder te ontdekken. Dit is hard nodig, want hart- en vaatziekten slaan vaak onverwachts toe. Zonder duidelijke signalen vooraf. Deze onderzoeksprioriteit is vorig jaar vastgesteld met inbreng van onder meer patiënten en hun naasten, zorgverleners en wetenschappers.

Meer over onderzoek naar eerder herkennen van hart- en vaatziekten