Gezonde sportclubs? Er valt nog veel te winnen!

Vanochtend publiceerde NOS in samenwerking met de regionale omroepen een onderzoek naar gezonde sportclubs. Lees hieronder de reactie van de Hartstichting.

Zien roken, doet roken

Kinderen kopiëren het gedrag van de mensen om zich heen. We zeggen wel eens: zien roken, doet roken. Daarom is het belangrijk dat we onze kinderen beschermen tegen de verleidingen van roken en ongezonde voeding. Dat is hard nodig. 1 op de 7 kinderen is te zwaar.

Wekelijks beginnen honderden kinderen met roken, ook op de sportclub. Roken, slechte voeding, het zijn allemaal vermijdbare risicofactoren voor het ontwikkelen van ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

Draagvlak voor rookvrije sport groeit

Vanuit de maatschappij komt ook een roep om verandering. Zo merken wij dat het draagvlak voor rookvrije sport toeneemt. Eind 2015 waren er nog maar een handvol sportclubs met een rookvrij buitenterrein voor kinderen. Dat zijn er nu al zo’n 150. De initiatieven komen vaak van ouders die als vrijwilliger actief zijn. Zij willen dat hun kind rookvrij opgroeit. Ook de grote sportbonden zoals de KNVB, de KNHB en de KNKB zetten zich actief in.

Oproep

We roepen ook andere sportbestuurders op om gehoor te geven aan de vraag vanuit ouders om kinderen gezond te laten sporten. Roken en ongezond eten valt simpelweg niet te rijmen met sport, waarbij het draait om beweging, plezier en je gezondheid. Hoe pak je dat als bestuurder aan? Geef het goede voorbeeld op de sportclub: zorg ervoor dat rokers niet zichtbaar zijn voor kinderen, dus buiten het terrein of op een onzichtbaar plekje. De ervaring leert dat mensen hier positief op reageren. Maak ook jouw sportclub rookvrij.