Gewichtsverlies dankzij eiwit dat bruin vet activeert

Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum hebben samen met internationale collega’s een nieuwe manier ontdekt om het lichaamsgewicht te verlagen. Een eiwit in bruin vet dat ze met een stofje stimuleerden, zet bruine vetcellen ertoe aan om lichaamsvet te verbranden. De onderzoekers hopen dat dit inzicht op termijn kan leiden tot nieuwe medicijnen tegen overgewicht. Dit blijkt uit een publicatie van 17 januari in het wetenschappelijke tijdschrift EMBO Molecular Medicine. De Hartstichting steunt het onderzoek.

De onderzoekers kwamen het eiwit op het spoor, omdat het in hoge concentraties in bruin vet aanwezig bleek bij kou. Bruin vet is een gezonde vorm van vet, die energie kan omzetten in warmte. Van kou is bekend dat het bruine vetcellen actief maakt. De onderzoekers dienden muizen vervolgens een stofje toe dat dit eiwit stimuleert. Dit stofje verminderde het lichaamsvet en maakte dus slanker. De onderzoekers ontdekten dat dit lag aan de energiefabriekjes van de bruine vetcellen, die door het eiwit harder gingen werken. Ook toonden zij aan hoe dit precies werkt.

Nieuwe medicijnen
“Mensen die een foutje hebben in dit eiwit zijn vaak dikker dan mensen bij wie het eiwit goed werkt”, lichten de onderzoekers Maaike Schilperoort en professor dr. Patrick Rensen toe. “Eerder toonden we al aan dat activatie van bruin vet cholesterol verlaagt en daarmee slagaderverkalking remt. Het stimuleren van dit eiwit zou dus een nieuwe manier kunnen zijn om overwicht én een hoog cholesterol tegen te gaan. We hopen dan ook dat onze ontdekking op termijn kan leiden tot nieuwe medicijnen.”

Cholesterol, bruin én wit wet
Cholesterol zit in vetdeeltjes met een verpakking van eiwit eromheen. Actief bruin vet trekt het vet uit ‘hun verpakking’ om te verbranden. Het bloed vervoert de eiwitverpakkingen waarin het cholesterol achterblijft naar de lever, die ze afbreekt. Omdat de vetdeeltjes afkomstig zijn uit wit vet, kan actief bruin vet dus ook wit vet verbranden. Daarom is bruin vet gezond. Wit vet is het ongezonde vet, waar we te veel van hebben als we te zwaar zijn.

Link naar artikel