Flashmob-studie om ernstige hartaandoening beter te herkennen

Hartstichting partner Huisarts HART Week

Vandaag gaat tijdens de Huisarts HART Week een bijzondere flashmob studie van start. Huisartsen in heel Nederland gaan één week lang al hun patiënten met acute hartklachten registreren. Het doel is om beter inzicht te krijgen in hartklachten en symptomen van acute, ernstige hartaandoeningen, zodat huisartsen patiënten in de toekomst gerichter kunnen doorverwijzen. De Hartstichting steunt het initiatief.

Het registreren van patiënten die met hart- of vaatklachten bij de huisarts komen duurt slechts2 minuten en vindt zowel overdag als in de avonduren plaats. Het doel van het landelijke onderzoek is om de betrouwbaarheid van een nieuwe diagnostiek voor huisartsen te onderzoeken. Zo kunnen huisartsen patiënten met acute en ernstige hartklachten in de toekomst nog beter doorverwijzen. Alle huisartsenposten in Nederland doen mee, net als de ambulances. Meer dan 10.000 huisartsen kunnen registreren en feitelijk meedoen aan het onderzoek.

Beter herkennen
Jaarlijks worden 125.000 mensen in Nederland met spoed naar de Eerste Harthulp gebracht, omdat de huisarts bij een patiënt aan ernstige hartklachten denkt (‘acuut coronair syndroom’). In de praktijk blijkt dat de meerderheid van deze mensen een onschuldige aandoening heeft. Een eenvoudige, wetenschappelijke beslisregel (de zogenaamde Marburg Heart Score) kan huisartsen in de toekomst mogelijk beter inzicht geven in de problematiek van de patiënt.De Huisarts HART Week vindt plaats van 20 tot en met 26 november. Het is een initiatief van de Universiteit Maastricht in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum en wordt gesteund door de Hartstichting, de NVVC, Ambulancezorg Nederland en de hart- en vaat kaderhuisartsen.

Ambities Hartstichting
De Hartstichting wil ervoor zorgen dat artsen (ernstige) hartaandoeningen eerder en beter kunnen herkennen en opsporen. Lees verder over onze ambities.

Voor meer informatie: www.huisartshartweek.nl.