Fietstocht Heart to Handle levert recordbedrag op

Vanuit Groningen 2.300 kilometer fietsen naar Rome en ruim 31.000 euro ophalen voor de Hartstichting. Acht studenten van stichting Heart to Handle volbrachten afgelopen zomer deze bijzondere prestatie.

Donderdag 2 december ontving onderzoekster en hoogleraar cardiologie aan het UMCG Isabelle van Gelder een cheque met het eindbedrag. Van Gelder doet onderzoek naar boezemfibrilleren, een veelvoorkomende hartritmestoornis.

In 2017 neemt een groep studenten uit Delft het stokje van Heart to Handle Groningen over. Zij rijden van Delft naar Split in Kroatië om geld op te halen voor onderzoek naar een lichaamseigen hartklep.

Welkom bedrag voor onderzoek

Na de eerste editie van Heart to Handle naar Barcelona organiseerde Noor Koolen de fietstocht naar Rome. Zij verloor haar vader 4 jaar geleden aan een hartstilstand. Noor: “De overhandiging van de cheque was een prachtige afronding van ons project. Het eindbedrag was boven verwachting. Het waanzinnige resultaat verraste het onderzoeksteam enorm.”

Heart to Handle: Het waanzinnige resultaat verraste het onderzoeksteam enorm.

Het sponsorbedrag is bijzonder welkom voor van Isabelle van Gelder. Het onderzoek van Van Gelder richt zich op de oorzaak van hartritmestoornissen en de behandeling daarvan. Hiermee kunnen we levens redden en ziekenhuisopnames voorkomen.

Van Gelder: “Het is ongelofelijk hoe deze groep een half jaar alles opzij zette voor hun tocht. Het ontroert mij dat jonge mensen het belang van bewegen voor een gezond leven inzien en op deze manier bijdragen aan een verbetering van de behandeling van patiënten met een hartziekte, in dit geval boezemfibrilleren. Inspirerend voor mij en bemoedigend om mijn onderzoek te continueren.”

Heart to Handle Delft neemt stokje over

Een Delftse studentengroep neemt de derde editie van Heart to Handle voor zijn rekening. Enthousiast gemaakt door het Groningse team starten zij hun monsterrit volgend jaar in juli vanuit Delft. In drie weken rijden zij naar Split in Kroatië. Hun doel is minimaal 30.000 euro op te halen voor onderzoek naar de ontwikkeling van een lichaamseigen hartklep.

Kijk voor meer informatie op Hearttohandle.nl of volg het team op Facebook.