Erasmus MC-Sophia start met TikkieRing

Gisteren ontving de 14-jarige Thibault als eerste hartpatiëntje van het Erasmus MC-Sophia zijn TikkieRing uit handen van ‘Olivier Twist’. Kinderen met een hartaandoening krijgen een Tikkie na hun bezoek aan het ziekenhuis. De TikkieRing met stoere bedels (Tikkies) en een logboek helpen kinderen hun heftige en vervelende ervaringen te verwerken. De ring vertelt het persoonlijk verhaal van het kind.

In Nederland leven 30.000 kinderen en jongeren met een hartaandoening. Gemiddeld komen er vier per dag bij. Na het stellen van de diagnose krijgt 50 procent van de kinderen een cardiochirurgische operatie of een katheterinterventie.

TikkieRing

Om kinderen met een hartaandoening te steunen in het intensieve en vaak lange zorgtraject ontwikkelde De Hart&Vaatgroep samen met de Hartstichting het ondersteuningssysteem de TikkieRing.

Karen Hofmann, verpleegkundig consulent van de afdeling kindercardiologie: “Veel kinderen moeten een hoop vervelende handelingen en onderzoeken ondergaan en maken veel mee tijdens hun ziekenhuisopnames en hartziekte. Dit verzamelsysteem helpt een patiëntje om deze gebeurtenissen een plek te geven, kan als beloning dienen, maar fungeert ook als een dagboek met wat een kind allemaal meemaakt.”

14-jarige Tibault blij met TikkieRing

Thibault is blij met de TikkieRing. Ze vertelt: “De TikkieRing is fijn omdat er dan iets is voor kinderen net als ik, dat ze dan iets hebben om te sparen. En dat ze elke keer als er iets vervelends gebeurt een cadeautje krijgen.”

De 14-jarige Thibault krijgt als eerste hartpatiëntje in het Erasmus MC-Sophia de TikkieRing van Anke Vervoord, directeur van De Hart&Vaatgroep.

Logboek

Bij de TikkieRing met bedels hoort ook een (online) logboek met ruimte voor verhalen, tekeningen en foto's. In het logboek staat ook een symbolisch verhaal: ’De schatten van Rapatiki’. Op www.tikkiering.nl kunnen kinderen met een hartaandoening en hun ouders hun ervaringen (digitaal) bijhouden en delen.

Meer informatie

De TikkieRing valt onder het nieuwe, online platform Hartvrienden. Ouders en kinderen kunnen op dit platform steun vinden bij elkaar, zorgen delen en antwoorden krijgen op hun vragen.

Hartvrienden Event

Op 6 november is het Hartvrienden event voor kinderen met een hartaandoening (0 t/m 18 jaar) in het Archeon in Alphen aan de Rijn. Lees meer