Eeuwenoud medicijn verlaagt kans op nieuwe hart- of vaatziekte bij hartpatiënten met 30%

Een ontstekingsremmend medicijn dat al eeuwen wordt gebruikt voor jicht, blijkt hart- en vaatziekten te voorkomen bij patiënten die ooit een hartinfarct hebben gehad of last hebben van vernauwde kransslagaders. Een lage dosis van het medicijn Colchicine verlaagt de kans hierop met 30%. Deze veelbelovende ontdekking presenteren de LoDoCo2 onderzoekers vandaag op het (virtuele) Congres van de European Society of Cardiology (ESC) in Amsterdam en in het toptijdschrift The New England Journal of Medicine. De Hartstichting en ZonMw steunden het onderzoek.

Cardiologen uit Nederland en Australië onderzochten het effect van Colchicine bij 5.500 patiënten die eerder een hartinfarct hadden doorgemaakt of last hadden van vernauwde kransslagaders. De patiënten deden gemiddeld 3 jaar mee aan het onderzoek. De helft van de patiënten kreeg elke dag 0,5 mg Colchicine, de rest een nepmedicijn (placebo). Er traden minder (dodelijke) hartinfarcten op in de met Colchicine behandelde groep. Deze mensen hadden ook veel minder vaak een dotteroperatie nodig. De mensen die Colchicine ontvingen hadden niet meer bijwerkingen dan de mensen die placebo kregen.

Deze onderzoeksresultaten betekenen veel voor het voorkomen van complicaties bij de grote groep mensen die al iets aan hun hart hebben. Dit is een belangrijke prioriteit voor de Hartstichting. In Nederland leven zo'n 1,55 miljoen mensen met een chronische hart- of vaatziekte. Velen van hen hebben ooit een hartinfarct doorgemaakt. Elk jaar komen ongeveer 34.000 mensen in ons land in het ziekenhuis terecht met een hartinfarct.

Medicijn goedkoop en direct beschikbaar

De LoDoCo2 onderzoekers verwachten dat het medicijn snel toegevoegd zal worden aan de standaard behandeling van patiënten met een doorgemaakt hartinfarct of vernauwde kransslagaders. Colchicine is een goedkoop medicijn en is direct beschikbaar, maar nog niet geregistreerd voor de behandeling van chronische hartklachten. Bestaande medicijnen tegen hart- en vaatziekten vormen een belangrijke aanvulling op de inzet van nieuwe geneesmiddelen. Door bestaande medicijnen te gebruiken naast nieuwe geneesmiddelen zijn de zorgkosten beter beheersbaar te houden.

Waarom Colchicine?

Colchicine is een natuurlijke ontstekingsremmer die al eeuwenlang in gebruik is voor de behandeling van aandoeningen zoals jicht. Het wordt gewonnen uit herfsttijloos, een krokusachtig plantje. Hartinfarcten ontstaan door slagaderverkalking, een langdurig proces dat verergert door chronische ontstekingen. Het idee om Colchicine als mogelijk middel tegen hart- en vaatziekten te onderzoeken, ontstond toen artsen zagen dat reumapatiënten die het middel kregen minder vaak hart- en vaatziekten hadden. Vorig jaar toonde onderzoek aan dat een lage dosis Colchicine direct na een hartinfarct hartschade voorkomt. Dit onderzoek toont als eerste aan dat het middel ook bij chronische hartpatiënten een volgende hart- of vaatziekte kan voorkomen.

Over het onderzoek

De resultaten komen voort uit het LoDoCo2 onderzoek (Low-dose colchicine for secondary prevention of cardiovascular disease). Aan het onderzoek werkten cardiologen uit 30 Nederlandse en 9 Australische ziekenhuizen mee. De coördinatie van het onderzoek in Nederland was in handen van de Vereniging Werkgroep Cardiologische centra Nederland (WCN) en in Australië van Genesiscare, WA. ZonMw ondersteunde het onderzoek vanuit het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen. Ook de Australische overheid en vier farmaceutische partners steunden het onderzoek.

Over de samenwerking

Dit initiatief maakt deel uit van een groot samenwerkingsverband tussen de Hartstichting en veertien andere organisaties in het hart- en vaatonderzoek: de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). De partners werken samen en brengen middelen bij elkaar om sneller oplossingen voor hart- en vaatziekten mogelijk te maken.