Eerste succesvolle crowdfunding voor innovatief onderzoek naar hart- en vaatziekten een feit

De allereerste crowdfunding voor innovatief onderzoek naar hart- en vaatzieken is succesvol afgerond. De pilot die de Hartstichting in samenwerking met een aantal talentvolle onderzoekers eerder dit jaar startte, heeft zo’n 50.000 euro opgeleverd. De Hartstichting verdubbelt het opgehaalde bedrag tot 100.000 euro.

Hiermee wordt de komende jaren onderzoek gedaan om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Het is voor het eerst dat de Hartstichting het publiek de kans biedt om via crowdfunding innovatief onderzoek naar hart- en vaatziekten direct te financieren.

De crowdfunding ging medio februari van start via een speciaal ontwikkeld platform steunmijnonderzoek.hartstichting.nl. Hierop konden wetenschappers hun onderzoek rechtstreeks aan het publiek presenteren. De Hartstichting zorgde – naast de ontwikkeling van het platform – voor training en  begeleiding van de onderzoekers. Ook benaderde zij haar achterban om donaties te werven.

Financiering rond

In totaal hebben de onderzoekers in twee maanden tijd ieder zo’n 25.000 euro opgehaald. De Hartstichting verdubbelt het opgehaalde bedrag, waarmee de financiering rond is. Als tegenprestatie bieden de onderzoekers hun donateurs mooie beloningen aan, zoals een rondleiding door het lab of een vermelding op het platform.

Na zorgvuldige selectie zijn twee projecten van start gegaan:

1. Gezond ouder worden met jonge vaten

Dr. Anton Roks van het Erasmus MC gaat onderzoeken hoe we veroudering van bloedvaten kunnen tegengaan. Hiermee zou het risico op ingrijpende ziekten, zoals een hartinfarct, beroerte of dementie aanzienlijk worden verminderd.

Lees meer over dit onderzoek

2. Verlaagt aspirine het risico op een hart- en herseninfarct?

Na een ernstige infectie, zoals een longontsteking, lopen patiënten onnodig veel risico op een hart- of herseninfarct. Een onderzoeksteam aan het VUmc gaat aan de slag om te onderzoeken of een eenvoudig aspirientje dit risico kan verlagen. Het team bestaat uit BSc Jeske van Diemen, drs. Wessel Fuijkschot, dr. Abel Thijs en Prof. dr. Yvo Smulders.

Lees meer over dit onderzoek

Nauwe samenwerking

Met deze crowdfunding aanpak wil de Hartstichting, in nauwe samenwerking met onderzoekers, wetenschappelijke doorbraken realiseren waar de samenleving behoefte aan heeft én die grote impact hebben op het leven van mensen met hart- en vaatproblemen en hun naasten.