Eerste stap naar nieuwe behandeling hartritmestoornis

Medicijn stimuleert helper-eiwitten die hartspiercel gezond houden

Wetenschappers van het Amsterdam UMC, VUmc hebben ontdekt dat hartspiercellen dankzij een geneesmiddel tegen maagzweren meer helper-eiwitten aanmaken, die de hartspiercel gezond houden. Deze helper-eiwitten kunnen de hartspiercel beschermen tegen boezemfibrilleren, een onregelmatige en vaak zeer snelle hartslag. De onderzoekers zien deze ontdekking als een eerste stap naar een nieuwe behandeling tegen boezemfibrilleren. De Hartstichting steunt het onderzoek financieel.

Boezemfibrilleren is een hartritmestoornis die kan leiden tot herseninfarcten en hartfalen. Ongeveer 20-25% van de herseninfarcten is het gevolg van boezemfibrilleren. Ondanks behandelingen keert de ritmestoornis vaak terug. Wetenschappers zoeken daarom naar betere behandelingen tegen boezemfibrilleren.

De onderzoekers gaven patiënten het medicijn voorafgaand aan een bypassoperatie. Bij de operatie namen de chirurgen wat weefsel weg van de hartoortjes, aanhangsels die aan de boezems vastzitten. De onderzoekers konden dat weefsel vervolgens analyseren. De hartoortjes van de patiënten die het medicijn hadden gekregen bleken meer helper-eiwitten te bevatten dan die van patiënten die het medicijn niet hadden ontvangen. Helper-eiwitten houden de eiwitten die een hartspiercel laten samentrekken gezond. Zo voorkomen helper-eiwitten dat hartspiercellen achteruit gaan.

foto: Louis Reed

Onderzoeksleidster professor dr. Bianca Brundel: “We hebben voor het eerst aangetoond dat dit medicijn het aantal helper-eiwitten in menselijke hartspiercellen verhoogt. Uit eerder onderzoek hadden we al aanwijzingen dat dit medicijn helper-eiwitten in hartspiercellen stimuleert en beschermt tegen boezemfibrilleren.”

Het onderzochte middel zou mogelijk ook kunnen werken tegen andere aandoeningen, waarbij de hartspiercel achteruitgaat, zoals hartfalen. In Nederland leven naar schatting 300.000 mensen met boezemfibrilleren en ruim 230.000 met hartfalen. Een mogelijke nieuwe behandeling kan dus van betekenis zijn voor grote groepen patiënten.

De Hartstichting wil samen met de wetenschappers zoeken naar mogelijkheden voor vervolgonderzoek, om te bestuderen of het medicijn boezemfibrilleren en/of hartfalen kan tegengaan.

Lees hier en hier meer over het onderzoek naar boezemfibrilleren