Eerste erfelijke factoren hartritmestoornissen bij hartinfarct ontdekt

Wetenschappers van het Academisch Medisch Centrum hebben als eerste erfelijke factoren ontdekt, die iemands kans op hartritmestoornissen bij een hartinfarct vergroten. Dit blijkt uit het proefschrift van AMC-onderzoeker Raha Pazoki.

Veel hartstilstanden zijn het gevolg van hartritmestoornissen die optreden bij een hartinfarct. Het onderzoek naar hartstilstand waarop Raha vrijdag 20 maart 2015 promoveert is gefinancierd door de Hartstichting.

Erfelijke aanleg

Veel mensen krijgen een hartstilstand, doordat bovenop een hartinfarct levensbedreigende hartritmestoornissen toeslaan. Deze ritmestoornissen ontstaan in de hartkamers en maken een hartinfarct extra dodelijk. “We wisten al langer dat erfelijke aanleg een rol speelt bij hartinfarctpatiënten die kamerritmestoornissen krijgen”, licht Raha Pazoki toe. “Iemands kans op dodelijke hartritmestoornissen bij een hartinfarct is namelijk veel groter als hij of zij een ouder heeft die ook door zo’n ritmestoornis is getroffen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar erfelijke ‘foutjes’, die dit kunnen veroorzaken.”

Gevaarlijke hartritmestoornissen

De onderzoekers zochten naar verschillen in het erfelijk materiaal van hartinfarctpatiënten met en zonder ritmestoornissen. Zo ontdekten ze de eerste erfelijke variaties, die de kans op gevaarlijke hartritmestoornissen na een infarct vergroten. “Met deze eerste ‘foutjes’ is het helaas nog niet mogelijk om iemands risico op deze ritmestoornissen volledig te bepalen”, benadrukt Pazoki. “Er spelen nog veel meer erfelijke afwijkingen mee. Deze afwijkingen komen veel voor in de algemene bevolking. Het vergt uitgebreid onderzoek onder grote groepen patiënten om deze te vinden.”

Onderzoek naar erfelijke 'foutjes'

Inmiddels loopt er met steun van de Hartstichting een groot vervolgonderzoek, waaraan naast het AMC ook de universiteitsziekenhuizen van Utrecht, Groningen en Maastricht meewerken. Naar verwachting zal dit onderzoek meer erfelijke variaties opleveren die hartritmestoornissen na een hartinfarct kunnen veroorzaken.

Mensen met deze gevaarlijke erfelijke variaties én een verhoogde kans op een hartinfarct, kunnen artsen dan intensief behandelen om een hartinfarct te voorkomen. De onderzoekers proberen ook te ontrafelen wat er precies mis gaat in het hart door deze erfelijke ‘foutjes’. Dit kan op termijn leiden tot nieuwe medicijnen tegen hartritmestoornissen.

Onderzoek naar hartritmestoornissen topprioriteit

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend, en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Met onderzoek willen we erfelijke afwijkingen eerder op het spoor komen. Ook willen we boezemfibrilleren, een veelvoorkomende ritmestoornis, eerder en beter behandelen.

Onderzoek naar hartritmestoornissen krijgt daarom topprioriteit en staat hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting.

Onderzoeker vertelt

Lees het verhaal van cardioloog prof. dr. Isabelle van Gelder. Zij is expert op het gebied van boezemfibrilleren en heeft met haar onderzoeksgroep al veel mooie resultaten bereikt voor patiënten met boezemfibrilleren.