Eerder opsporen hartfalen redt levens

jamez-picard-356760-unsplash

Het aantal mensen met hartfalen neemt in rap tempo toe. Hebben nu nog 227.000 Nederlanders last van hartfalen, tot 2030 neemt dit met 50% toe. In het kader van de Europese Heart Failure Awareness Days, die deze week plaatsvinden, vraagt de Hartstichting daarom aandacht voor het tijdig herkennen van symptomen van deze aandoening.

Serieuze aandoening
Bij hartfalen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Daar merk je niet meteen iets van, maar op den duur ontstaan klachten als vermoeidheid, kortademigheid en vocht vasthouden. Hartfalen kan ernstige gevolgen hebben: na een eerste ziekenhuisopname sterft een derde van de hartfalen-patiënten binnen een jaar. 65% overlijdt binnen 5 jaar.

“Het is essentieel dat mensen de symptomen van hartfalen op tijd herkennen,” vindt cardioloog Jan Willem Borleffs dan ook. “Dan kunnen we de behandeling tijdig starten en verslechtering van de hartfunctie vertragen of zelfs voorkomen.” Borleffs, die tevens bestuurslid van de Werkgroep Hartfalen van de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie is, ziet ook een belangrijke rol in de vormgeving van zorg. “We moeten zorg dusdanig inrichten dat we kwalitatief goede zorg kunnen bieden aan deze snel groeiende groep patiënten.”

Onderzoek naar hartfalen
De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar vroegtijdige herkenning en betere behandeling van hartfalen. Ons uiteindelijke doel: hartfalen voorkomen en mensen met hartfalen een beter leven geven. Wil je meer weten over ons onderzoek naar hartfalen? Klik dan hier.

Test je kennis!
Weet jij het verschil tussen hartfalen, een hartinfarct en een hartstilstand? Check het hier!

Meer informatie over hartfalen? Bekijk de pagina op www.hartstichting.nl.