Een stapje dichter bij de 6-Minutenzone

Reanimatietraining in Kyocera stadion voor veiliger regio Haaglanden.

Reanimatietraining burgerhulpverlening

Zaterdag 10 juni kregen 1000 mensen in één dag een reanimatietraining om burgerhulpverlener te worden. De Hartstichting organiseerde de grootschalige training in het Kyocera stadion om burgerhulpverleners te werven in regio Haaglanden. Om slachtoffers van een hartstilstand binnen de eerste cruciale zes minuten te kunnen reanimeren, is er een netwerk van burgerhulpverleners nodig. In totaal zijn er in Nederland minimaal 170.000 geregistreerde burgerhulpverleners nodig voor een sluitend netwerk, goed verspreid over Nederland. Er zijn nu weer 1000 burgerhulpverleners bij gekomen; een stap dichter bij een landelijke 6-Minutenzone. De training is in samenwerking met GGD Haaglanden en de Philips Foundation georganiseerd.

Alle facetten van reanimeren

De deelnemers leerden vandaag hoe je een hartstilstand herkent, wat je dan als eerste moet doen, hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Voorwaarde voor gratis deelname was dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschreven als burgerhulpverlener bij het reanimatie-oproepsysteem.

Nog 4.744 nodig in regio Haaglanden

Er zijn nog 4.744 geregistreerde burgerhulpverleners nodig om overal in regio Haaglanden op tijd te kunnen starten met reanimeren. In regio Haaglanden stond de teller eind 2016 op 5.613 geregistreerde burgerhulpverleners. Dat is een dekkingspercentage van 0,54%. In Den Haag is dit aantal 1.839 en een percentage van 0,36%. In Schipluiden is de dekkingsgraad het hoogst. 168 van de 4579 inwoners is hier een geregistreerde burgerhulpverlener. Dat is een dekkingspercentage van 3,67%.

Levens redden bij een hartstilstand

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen. Op dit moment zijn er ruim 163.000 geregistreerde burgerhulpverleners.

Meer informatie over burgerhulpverlening in Nederland