Duidelijk advies in vernieuwde richtlijnen goede voeding: vervang harde vetten door zachte margarines en oliën

De Hartstichting onderschrijft de gisteren uitgekomen vernieuwde Richtlijnen goede voeding. Het advies is om meer plantaardige producten te eten zoals groente en fruit, volkoren producten, peulvruchten en noten. Verder is het advies om harde vetten zoals roomboter en harde margarines te vervangen door zachte margarines, vloeibare vetten en plantaardige oliën. Deze adviezen dragen bij aan het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten.

Dr. Ineke van Dis, voedingsdeskundige van de Hartstichting: "De Hartstichting is blij met de duidelijkheid over de keuze van vetten. In de afgelopen jaren is hier in de media namelijk veel verwarring over gezaaid. Wij hopen dat de nieuwe richtlijnen leiden tot eenduidige adviezen van voorlichters, voedingsexperts, gezondheidsorganisaties en de levensmiddelenindustrie."

"Het is jammer dat in het rapport niet is onderzocht of het uitmaakt om van volle melk en vet vlees over te stappen op de magere soorten. In het verleden lag hier sterk de nadruk op. Niet alleen om hart- en vaatziekten te voorkomen, maar ook overgewicht. Ter bestrijding van overgewicht is ook het sterkere accent op het drinken van zo min mogelijk suikerhoudende dranken zeker op zijn plaats. Dit is ook belangrijk advies voor de jeugd."

Lees meer over de nieuwe richtlijnen goede voeding op de website van de Gezondheidsraad.