Danie Bles helpt Hartstichting een hartje

Styliste Danie Bles helpt de Hartstichting een hartje om geld in te zamelen voor levensreddend onderzoek. Door het posten van een gebroken hartje gaf Danie Bles vandaag de aftrap van een grote sms-actie. Deze actie maakt onderdeel uit van de landelijke campagne 'Help een hartje' van de Hartstichting.

Per dag overlijden 57 vrouwen aan een hart- of vaatziekte. Dat vindt de Hartstichting onacceptabel. De hele maand september staat het vrouwenhart centraal en wordt er geld ingezameld voor onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten bij vrouwen.

BN’ers in actie voor Hartstichting

Naast Danie zet ook actrice en presentatrice Lieke van Lexmond zich belangeloos in voor de Hartstichting. Via radiospots roepen Danie en Lieke het publiek op eenmalig een sms te sturen voor levensreddend onderzoek. Vanaf 15 september komen nog meer BN’ers voor de Hartstichting in actie door een te posten op hun social media.

Cardioloog en nabestaande vanavond in RTL Late Night

Het tv-programma RTL Late Night staat vanavond stil bij de campagne van de Hartstichting. Cardioloog Harriette Verwey van het LUMC en nabestaande Petra, de vriendin van de overleden Marjolein uit de tv-spot van de Hartstichting, zitten bij Humberto Tan aan tafel om hun ervaringen te delen over het niet of te laat herkennen van een hartziekte bij vrouwen en de gevolgen daarvan.

Lees het verhaal van Harriette Verwey en het verhaal van Petra.

Eerder herkennen hart- en vaatziekten bij vrouwen redt levens

Bij vrouwen zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1. Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders of vager dan bij mannen. Vrouwen en artsen verwarren hartklachten vaak met overgangsklachten. Een hartziekte, zoals een hartinfarct, wordt hierdoor sneller over het hoofd gezien of niet herkend waardoor er onherstelbare schade kan optreden.

Hoe meer er bekend wordt over het vrouwenhart en voortekenen van hartziekten, hoe eerder vrouwen gediagnostiseerd en behandeld kunnen worden. Dit redt levens en voorkomt onherstelbare schade aan het hart.

Onderzoek naar eerder herkennen hart- en vaatziekten

Met steun van Hartstichting gaan wetenschappers onderzoek doen naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten. Dit moet leiden tot meer inzicht in vage klachten en voortekenen, het beter in kaart brengen van erfelijke aanleg en het ontwikkelen van nieuwe tests waarmee patiënten en artsen sneller en eerder hart- en vaatziekten kunnen vaststellen of uitsluiten.

Sms HARTJE naar 4333

Sms HARTJE of   naar 4333 en steun de Hartstichting met een eenmalige gift van 3 euro.

Help ook een hartje