Blokhuis weigert voedingsindustrie aan banden te leggen

Bindende afspraken nodig om voedingsmiddelen snel gezonder te maken

De Hartstichting maakt zich zorgen over de snelheid waarmee voeding de komende jaren gezonder wordt gemaakt. Als het aan demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis ligt, kunnen supermarkten en voedingsindustrie dit op hun eigen tempo en zonder bindende afspraken doen. Zo blijkt uit zijn reactie vandaag in een brief aan de Tweede Kamer waarin hij ook ingaat op de AVGG-publiekspetitie ’Maak ons eten weer gezond’. Hiermee legt hij de wens van veel Nederlanders, om voeding gezonder te maken, naast zich neer.

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), waar de Hartstichting deel van uitmaakt, vindt dat verplichte afspraken nodig zijn om jaar op jaar de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in bewerkte voedingsmiddelen te verlagen. Carolien Martens, woordvoerder van de AVGG: ‘De supermarktschappen staan vol met ongezond eten en drinken. In veel van ons voedsel zit te veel suiker, zout en ongezond vet. Terwijl ongezond eten en drinken mensen ziek maakt, doen fabrikanten al jaren te weinig om hun producten gezonder te maken. Onze petitie hierover is in korte tijd ondertekend door ruim 16.000 Nederlanders. Het is tijd voor gezonde voeding.’ Uit eerder onderzoek* blijkt al dat 8 op de 10 Nederlanders het belangrijk vinden dat bewerkte voedingsmiddelen gezonder worden gemaakt. Alleen zo kunnen kinderen gezond opgroeien."

Weinig bereikt
Eerder werd ook een systeem voor productverbetering opgetuigd, het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (looptijd 2014 t/m 2020). Hierin werden vrijblijvende afspraken vastgelegd tussen het Ministerie van Volksgezondheid (VWS) en de voedingsmiddelensector. Recent onderzoek (mei 2021) van het RIVM toont aan dat, met de stappen die fabrikanten de afgelopen jaren hebben gezet, Nederlanders maar een snufje zout en twee suikerklontjes minder binnenkrijgen. Het effect van de afspraken over verzadigd vet is niet eens doorgerekend, omdat er te weinig afspraken over zijn gemaakt. De schappen staan dus nog steeds vol met ongezond eten en drinken.

Schappen vol ongezond eten en drinken
De vandaag door het RIVM gepubliceerde Herformuleringsmonitor 2020 wijst niet op verbetering van de situatie. De schappen staan dus nog steeds vol met ongezond eten en drinken. Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met bijna 13.000 doden per jaar. Zo'n 350.000 kinderen en 7 miljoen volwassenen in Nederland hebben overgewicht, waarvan een groot deels obesitas.

Verkenning
Blokhuis zegt in zijn Kamerbrief vandaag toe een verkenning te doen naar opties om productverbetering ook juridisch afdwingbaar te maken. Dit is alleen een stap voorruit als die afdwingbaarheid onderdeel is van het nieuwe systeem voor productverbetering, vindt de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.