Blog Floris Italianer: Nationale Vrijwilligersdag

‘Bijdragen aan maatschappelijke oplossing kan op veel manieren’

Jan+%26amp%3B+Annet+-+pers

“In april vorig jaar liepen ruim 70 Hartstichting-medewerkers in de ochtend vanuit ons kantoor in Den Haag naar Jan en Annet in Zoeterwoude. Sommigen liepen hard. Onze tocht van zo’n 12 km stond symbool voor een echtpaar, dat al ruim 50 jaar vrijwilligerswerk doet voor de Hartstichting. Zij organiseerden en liepen voor de 50e keer de jaarlijkse wijk-collecte voor ons, en nu besloten wij voor hen te lopen. In Zoeterwoude belden wij samen met de burgemeester aan en verrasten Jan en Annet met bloemen en een Hartstichting-erepenning.

Wij hebben heel veel voorbeelden van fantastische vrijwilligers: een studente die met vrienden van Groningen naar Rome fietst om onderzoek naar erfelijkheid te financieren. Kitesurfers die ‘pleasure en purpose’ met elkaar verenigen en 130 km langs de Noordzeekust surfen. En ook, de BN’ers die via Instagram Nederland onze oproepen en informatie verspreiden. Bijna altijd hebben deze mensen een verhaal: een vader die plotseling werd getroffen door een infarct, de impact van hartfalen op het dagelijks leven. Ze beseffen hoe belangrijk én hoe fragiel het hart kan zijn.

Onze vrijwilligers spelen een essentiële rol. Of ze nu met hun netwerk een crowdfundingactie ondersteunen, een halve marathon rennen, zich inspannen voor een AED in hun buurt, speeltuinen rookvrij maken, actief zijn als burgerhulpverlener, of al jarenlang collecteren in hun wijk.
Bijdragen aan maatschappelijke oplossingen doen zij op veel manieren.

Dankzij de betrokkenheid en inzet van onze vrijwilligers komen oplossingen voor artsen en hart- en vaatpatiënten sneller beschikbaar. Samen kunnen we meer impact maken. Ik wil al onze vrijwilligers hier hartelijk voor bedanken en hoop dat anderen door hen geïnspireerd worden om het maatschappelijke probleem van hart- en vaatziekten op te lossen.”

Floris Italianer