Betere diagnose en behandeling herseninfarct dankzij betere beelden

Radiologen zullen beschadigingen en afwijkingen in de hersenen en hersenbloedvaten steeds beter in beeld kunnen brengen door nieuwe technieken. Dit zal de diagnose en behandeling van herseninfarcten op termijn sterk verbeteren. Dit blijkt uit de oratie die professor Jeroen Hendrikse vandaag houdt als hoogleraar Neuroradiologie aan de faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht.

In Nederland krijgen elk jaar 37.000 mensen een herseninfarct. Helaas blijft bij 40% van deze mensen de oorzaak van het infarct onbekend, aldus Jeroen Hendrikse. Scherpere en snellere beeldvorming van de hersenen zal hier in de toekomst verandering in brengen.

Voorkomen herseninfarct

Professor Jeroen Hendrikse gaat met steun van de Hartstichting werken aan nieuwe methoden om met CT en MRI beschadigingen van hersenslagaders beter en sneller af te beelden. Deze schade kan uiteindelijk leiden tot gevaarlijke, en zelfs levensbedreigende herseninfarcten. Als artsen deze beschadigingen in een vroeg stadium kunnen ontdekken, kunnen zij mensen zelfs behandelen voordat een herseninfarct toe kan slaan.

Uitreiking boek 'Dit is ons brein' aan Hartstichting

Vandaag reikt Jeroen Hendrikse het eerste exemplaar van zijn boek ‘Dit is ons brein’ uit aan Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. ‘Dit is ons brein’ is geschreven voor iedereen die wil weten wat er te zien is op de meer dan 600.000 CT- en MRI-scans van de hersenen die jaarlijks in Nederland worden gemaakt.

Onderzoek naar beroerte

Een beroerte is een verzamelnaam voor een herseninfarct en een hersenbloeding. Elk jaar krijgen ongeveer 46.000 mensen een beroerte in Nederland.

Onderzoek naar betere behandeling van beroertes heeft topprioriteit bij de Hartstichting.