Benefietwedstrijd levert ruim 120.000 euro op voor Hartstichting

De ‘Benefietwedstrijd voor het leven’ tussen Feyenoord en Sparta Rotterdam, die op 24 maart werd gespeeld in De Kuip, heeft een totaalbedrag van 120.602,66 euro voor de Hartstichting opgeleverd. De Hartstichting wil iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan deze schitterende opbrengst.

Afgelopen zondag, voorafgaand aan de wedstrijd Feyenoord – N.E.C., nam Floris Italianer (directeur van de Hartstichting) de cheque in ontvangst van Mark Koevermans (commercieel directeur Feyenoord), Manfred Laros (algemeen directeur Sparta Rotterdam) en Johan Claassen (algemeen directeur Opel Nederland).

De opbrengst is tot stand gekomen dankzij kaartverkoop, een sms-actie, een diner voorafgaand aan de wedstrijd en een veiling van de wedstrijdshirts. De Hartstichting, Feyenoord, Sparta Rotterdam en Opel bedanken iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van deze schitterende opbrengst.

Toegang tot AED’s van levensbelang

Met de opbrengst van de ‘Benefietwedstrijd voor het leven’ kan de Hartstichting zoveel mogelijk extra AED’s toegankelijk maken voor burgerhulpverleners. Hiervoor zullen AED’s aan de buitenzijde van een gebouw worden geplaatst én worden aangemeld bij het oproepsysteem, zodat opgeroepen burgerhulpverleners onderweg naar een slachtoffer van een hartstilstand een AED kunnen ophalen. In Nederland zijn naar schatting 80.000 AED’s. Echter, lang niet alle AED’s zijn 24 uur per dag bereikbaar. Daarnaast zijn er nog maar circa 10.000 AED’s geregistreerd.

Samenwerking voor het leven

Feyenoord en Opel zetten zich al langere tijd in voor de Hartstichting. Het doel van deze samenwerking is het werven van meer burgerhulpverleners. Sinds de start hebben al circa 50.000 mensen die kunnen reanimeren zich aangemeld als burgerhulpverlener, waarmee er nu ruim 128.000 zijn geregistreerd in een landelijk oproepsysteem.

6 minuten

De Hartstichting heeft het doel om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered.

Aanmelden burgerhulpverlener

Om dit voor elkaar te krijgen, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen.

Meld je aan als burgerhulpverlener