Arm of rijk: iedereen heeft een hart en heeft lief

Tussen de jachten, Rolexen en auto’s van twee miljoen euro door, wandelt een fraai aangekleed publiek. Allemaal hebben ze een kloppend hart in hun borstkas. Het is de opening van de luxebeurs Masters of LXRY, met als thema de liefde.

Het wemelt er van de luxe. Mode, juwelen, reisjes naar Antarctica: bezoekers vergapen zich eraan. Te midden van de pronkstukken bevindt zich een gigantische stellage over liefde. Wie het kunstwerk betreedt, ziet op een groot scherm beelden van een naakte vrouw op een strand. Het is kunstenares Micky Hoogendijk, vriendin van de Hartstichting.

‘Je hart ben jij, maar het maakt ook dat je liefhebt, dat je leeft’, vertelt ze. Ze heeft een half jaar aan de stellage gewerkt. ‘Liefde is de energie tussen mensen, het is een plek waar het goddelijke leeft. Het is iets dat vreselijk groot en overweldigend voelt.’ Om dat gevoel weer te geven, ging Hoogendijk naar buiten. ‘In de natuur ervaar ik deze gevoelens. Het is ook de plek waar ik het contact kan voelen met dierbaren die overleden zijn.’

Blote Billen
Samen met fotograaf Frits de Boer besloot ze zichzelf vast te leggen in die natuur. ‘Het is redelijk absurd om steeds je eigen billen voorbij te zien komen’, lacht de kunstenares. Maar inmiddels ben ik die persoon op dat scherm niet meer, ze is onderdeel van het kunstwerk geworden.’

De spiritualiteit die Hoogendijk met het hart en de liefde ervaart, lijkt wellicht een beetje in contrast te staan met het materialisme van een luxe beurs. ‘Maar iedereen die hier rondloopt heeft een hart, is ooit verliefd geweest. Dik, dus, arm of rijk.’

Naast de liefdesinstallatie ontwierp Hoogendijk, net als 115 andere prominenten, een cover van tijdschrift LXRY. Van iedere cover is de oplage exact 1 stuk en dus uniek. Ze worden geveild op de beurs, de opbrengst komt ten goede van de Hartstichting. ‘De bezoekers hier hebben een beurs om iets te spenderen, en dat is natuurlijk mooi voor het uiteindelijke doel’, zegt Hoogendijk. Naast de covers, wordt op de beurs nog meer kunst verkocht ten gunste van de Harststichting. Wie wil kan bijvoorbeeld bieden op een unieke, ontworpen vaas door de bekende tatoeage-artiest Henk Schiffmacher. Startprijs: achtduizend euro. De beurs is open tot en met 16 december.