Afstemming over bewerkte voedingsmiddelen in EU kan levens redden

Op 22 februari gaf de directeur van de European Heart Network (EHN) een presentatie over de urgentie om bewerkte voedingsmiddelen gezonder te maken. Dit deed zij tijdens een Europese top over een EU-aanpak over het verlagen van de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suikers in bewerkte voedingsmiddelen.

Voeding en ontstaan chronische ziekten

In ons eten en drinken ligt een deel van de oorzaak van deze chronische ziekten: de meeste bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel zout, verzadigd vet en suiker. Hier ligt dus ook de oplossing: verbetering van de productsamenstelling van bewerkte voedingsmiddelen.

Vele miljoenen mensen in Europa hebben een chronische ziekte zoals hart- en vaatziekten, diabetes, chronische nierschade en kanker, gerelateerd aan voeding. Alleen al in Nederland gaat het om 1,5 miljoen mensen.

EHN pleit voor gezondere bewerkte voedingsmiddelen

Directeur Susanne Løgstrup van de EHN, de Europese koepelorganisatie van de Hartstichting, gaf een presentatie tijdens de Europese top.

De strekking van het verhaal is dat wij door bewerkte voedingsmiddelen gezonder te maken:

• levens kunnen redden
  • de maatschappelijke gezondheid kunnen verbeteren
  • de ongelijkheid in gezondheid kunnen verkleinen

Bij de presentatie waren aanwezig: minister Schippers van Volksgezondheid (VWS), staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken (EZ), delegaties vanuit het bedrijfsleven, voedingsmiddelenindustrie, supermarkten, consumenten- en gezondheidsorganisaties en lidstaten. Het is voor het eerst dat al deze partijen op dit niveau bijeen kwamen.

Steun Hartstichting voor Europese aanpak

De Hartstichting is blij met de aandacht die het onderwerp krijgt en ondersteunt minister Schippers in haar streven dit op Europees niveau aan te pakken.

Lees ook ons statement over productverbetering