Aandacht voor plain packaging op Wereld Niet Roken Dag

Op 31 mei is het Wereld Niet Roken Dag. Het thema van 2016 is plain packaging. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds sturen Kamerleden daarom vandaag een brief om het belang van plain packaging te onderstrepen. Het helpt voorkomen dat kinderen beginnen met roken.

Wereld Niet Roken Dag werd in 1987 in het leven geroepen door de World Health Organization (WHO) om meer aandacht te vragen voor de gevaren van roken. Ieder jaar wordt er aan deze belangrijke dag een thema gekoppeld. Dit jaar is dat 'plain packaging'.

Plain packaging

Verpakkingen zijn een belangrijk marketinginstrument voor de tabaksindustrie. Verpakkingen van rookwaar zien er vaak leuk uit en wekken niet de indruk dat ze dodelijke producten bevatten.

We pleiten daarom voor plain packaging: eerlijke standaard sigarettenpakjes die zijn ontdaan van misleidende merksymbolen en kleuren. Ze hebben een bruine standaardkleur met het merk vermeld in een standaardlettertype. Tevens bevatten de pakjes grote afbeeldingen waarop de gevolgen van roken duidelijk worden.

Vooral kinderen zijn gevoelig voor hoe de verpakking eruit ziet. Plain packaging helpt voorkomen dat kinderen beginnen met roken.

Brief aan Kamerleden

Vandaag ontvingen de Kamerleden een brief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds met een infographic die het belang van plain packaging benadrukt bij het beschermen van kinderen tegen de verleiding om te gaan roken.