9 juni: politiek debat over Actieve Donor Registratie

Op 9 juni vervolgt de Tweede Kamer het debat over het wetsvoorstel voor Actieve Donor Registratie. Dan wordt ook duidelijk of een Kamermeerderheid hier voorstander van is.

Volgens de Hartstichting is het nieuwe registratiesysteem voor orgaandonatie een stap dichterbij een donorwet die levens redt én sluit het voorstel aan bij de wens van het publiek: de meerderheid van de Nederlanders is bereid organen af te staan na overlijden.

In aanloop naar het debat hebben gezondheidsfondsen, waaronder de Hartstichting, patiëntenverenigingen en artsenorganisaties in gezamenlijkheid de Kamer in een brief opgeroepen om te stemmen voor een donorwet die wél werkt.

Wachtlijst donororganen onacceptabel lang

De wachtlijst voor donororganen in Nederland is al jaren onacceptabel lang. Jaarlijks overlijden bijna 150 mensen die op de wachtlijst staan, omdat een donororgaan te laat komt. Onnodig. Want een meerderheid van de Nederlanders (71%) staat er positief tegenover om zelf organen af te staan na de dood.

Alleen: 9 miljoen mensen hebben dit niet vastgelegd in het donorregister. Het Actieve Donor Registratiesysteem (ADR) verandert dat. Daarom pleiten de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep, samen met andere organisaties, voor het ADR.

Stemming

Op donderdag 9 juni is de Tweede Kamer weer aan zet tijdens de zogeheten tweede termijn. Het debat over ADR is live te volgen via Politiek24.nl. Waarschijnlijk volgt een week later het slotdebat en wordt er dinsdag 21 juni gestemd. Dan wordt definitief duidelijk of de Tweede Kamer het wetsvoorstel voor ADR steunt. Daarna moet het nog door de Eerste Kamer worden aangenomen.

De eerdere  Kamerdebatten over het wetsvoorstel voor ADR dat Pia Dijkstra (D66) indiende, waren op 11 februari en 30 maart. Centraal stonden zelfbeschikkingsrecht, de positie van nabestaanden, voorlichting en te verwachten effectiviteit van een ander registratiesysteem.

Laat je hart spreken

Om de politiek te bewegen om te stemmen voor een donorwet die wél werkt, voeren de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep, samen met andere gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen, sinds vorig jaar de campagne: zie laatjehartspreken.nu.

Open brief aan CDA-fractie

In een open brief roepen samenwerkende gezondheidsfondsen, patiëntenverenigingen en organisaties van artsen de CDA-fractie in de Tweede Kamer op om in overleg te gaan met D66, initiatiefnemer van het wetsvoorstel Actieve Donor Registratie (ADR). Gisteren maakte de CDA-fractie bekend tegen het wetsvoorstel te zijn.

Lees het nieuwsbericht