64 AED’s goed voor 130 kilometer hartveilige kust van Hoek tot Helder

Eerste AED voor een hartveilige kust in Katwijk

Deze zomer hangen 15 gemeenten AED’s langs de kustlijn om het strand veiliger te maken. Katwijk heeft het spits afgebeten: Corien van Starkenburg, wethouder Zorg en Ondersteuning, plaatste de eerste AED symbolisch buiten het gemeentehuis.

Het initiatief om de kust hartveilig te maken is afkomstig van Martijn van Dijk. Hij organiseert sinds 2015 het Hoek tot Helder kitesurf evenement om geld op te halen voor de Hartstichting. Het verhaal van een van de deelnemers - deze moest met klachten aan het hart naar het ziekenhuis worden gebracht- in 2017 bracht Van Dijk op het idee om een deel van de opbrengst te gebruiken voor de aanschaf van AED’s. Door het plaatsen van meer AED’s langs de kustlijn wordt de kust veiliger en kunnen meer mensen worden gered.

Naar een hartveilige kust
Op dit moment zijn er bij verschillende reddingsbrigades langs de kust al AED’s te vinden, maar deze zijn enkel beschikbaar wanneer de brigades geopend zijn. De in totaal 64 nieuwe AED’s – goed voor in totaal 130 kilometer kustlijn – maken de kust op elk moment van de dag hartveilig. De AED’s worden door de individuele gemeenten opgehangen, bijvoorbeeld in strandpaviljoens. Het gaat om de gemeenten Rotterdam, Westland, Den Haag, Wassenaar, Katwijk, Noordwijk, Zandvoort, Bloemendaal, Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Bergen, Castricum, Schagen en Den Helder.

Bij een hartstilstand is de overlevingskans het grootst als binnen 6 minuten wordt gestart met reanimeren en een AED wordt aangesloten. Daarom is het belangrijk dat er genoeg burgerhulpverleners en AED’s zijn aangemeld bij het reanimatie-oproepsysteem van Nederland HartslagNu.