50ste collecteweek van de Hartstichting van start

Van 2 tot en met 8 april vindt de 50ste collecte van de Hartstichting plaats. Ruim 50.000 collectanten gaan deze week langs de deuren om een bijdrage te vragen voor de strijd tegen hart- en vaatziekten in Nederland. Dankzij de inzet van de vrijwilligers én de giften van het publiek kan de Hartstichting zoeken naar oplossingen om een hartinfarct te voorkomen.

Geld voor onderzoek naar signaalstofjes

Tijdens de 50ste collecte haalt de Hartstichting geld op voor onderzoek naar signaalstofjes in het bloed. Signaalstofjes kunnen al in een vroeg stadium verraden dat er iets mis dreigt te gaan in je bloedvaten.

Voorbeelden van deze signaalstofjes zijn DNA en bepaalde eiwitten, die cruciale informatie kunnen geven over hoe gevaarlijk de slagaderverkalking in iemands bloedvaten is. Door te meten welke stoffen actief of veranderd zijn, krijgen artsen veel informatie over wat er gaande is in het bloed en de bloedvaten.

Met meer kennis van deze signaalstofjes kunnen artsen het risico op een hartinfarct in de toekomst veel beter en op een laagdrempelige manier inschatten. Zo kunnen mensen op tijd een behandeling krijgen, hun leefstijl aanpassen of medicijnen slikken.

Meer over signaalstofjes om hartinfarcten te voorkomen

Ruim 50.000 collectanten op pad in de 50e collecte

50 jaar collecte met mooie doorbraken

De afgelopen decennia heeft de bijdrage van donateurs en collectanten tot belangrijke inzichten en doorbraken geleid. Zo hebben wetenschappers verschillende erfelijke oorzaken van hartritmestoornissen ontdekt die een hartstilstand kunnen veroorzaken. Met deze nieuwe kennis kunnen mensen met een erfelijke aanleg op tijd opgespoord en behandeld worden. Daarnaast is er al meer kennis beschikbaar over het vrouwenhart.

Onderzoekers ontdekten bijvoorbeeld dat vrouwen met pijn op de borst veel van een bepaald type ontstekingscel in hun bloed hadden, terwijl de mannelijke patiënten juist meer van een ander type hadden. Ook de signalen van een hartinfarct kunnen bij vrouwen anders zijn dan bij mannen.

Meer over onderzoek Hartstichting

Doneren

Dit jaar kunnen giftgevers opnieuw met behulp van hun mobiele telefoon doneren, via een iDEAL QR-code sticker op de collectebus. Hiervoor dienen ze - naast een mobiel bankieren app - de (veilige en gratis) iDEAL QR-codescanner app te downloaden.

Daarnaast is het ook mogelijk om te doneren via SMS of het online donatieformulier. Ook kunnen mensen zelf een online collectebus aanmaken op Facebook. Iedere Facebook-gebruiker kan een eigen collectebus aanmaken, een persoonlijk doel stellen en zijn of haar sociale netwerk oproepen in zijn of haar collectebus te doneren.

Meer over de Hartweek en de mogelijkheden om te geven