1000 nieuwe burgerhulpverleners in een dag

Reanimatietraining in het Noordlease Stadion voor een veiliger Groningen. Weer een stapje dichter bij de 6-Minutenzone.

Reanimatietraining burgerhulpverlening

Op zaterdag 8 april kregen 1000 mensen in één dag een reanimatietraining om burgerhulpverlener te worden. De Hartstichting organiseerde de grootschalige training in het Noordlease Stadion om burgerhulpverleners te werven. Er zijn meerdere trainingen, die allemaal goed verspreid zijn over Nederland. Om slachtoffers van een hartstilstand binnen de eerste cruciale zes minuten te kunnen reanimeren, is een netwerk van burgerhulpverleners nodig. In totaal zijn er in Nederland minimaal 170.000 geregistreerde burgerhulpverleners nodig voor een sluitend netwerk. Er zijn nu weer 1000 burgerhulpverleners bij gekomen; een stap dichter bij een landelijke 6-Minutenzone. De training is in samenwerking met de Philips Foundation georganiseerd.

Alle facetten van reanimeren

De deelnemers leerden hoe je een hartstilstand herkent, wat je dan als eerste moet doen, hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Voorwaarde voor gratis deelname was, dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschreven als burgerhulpverlener bij het reanimatie-oproepsysteem.

Nog 9.918 nodig in Nederland

De Hartstichting zet zich in om 170.000 burgerhulpverleners op te leiden. De training van afgelopen zaterdag was een van de acties die bijdraagt aan het behalen daarvan. De doelstelling is nog niet gehaald. Er zijn nog 9.918 geregistreerde burgerhulpverleners nodig om overal in Nederland op tijd te kunnen starten met reanimeren. “We roepen dan ook iedereen op die kan reanimeren nogmaals om zich te registreren, “aldus Floris Italianer van de Hartstichting. “Als burgerhulpverlener kun je levens redden in jouw buurt!

Levens redden bij een hartstilstand

De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered. Om dit te kunnen bereiken, bouwt de Hartstichting aan een netwerk van burgerhulpverleners (1% van de Nederlandse bevolking), goed verspreid over het land, die in geval van nood een buurtbewoner direct kunnen helpen.

Wilt u ook de gratis reanimatiecursus volgen om burgerhulpverlener te worden? Er is altijd wel een training bij u in de buurt.