Zoutreductie in voedingsmiddelen moet sneller

‘Door bewerkte voedingsmiddelen minder zout te maken of te vervangen door zoutarme alternatieven kunnen de komende jaren tienduizenden hartinfarcten en beroertes worden voorkomen. Dat stelt RIVM-wetenschapper Marieke Hendriksen in haar promotieonderzoek’ (Bron: NOS, Rinke van den Brink).

De Hartstichting spant zich al jaren in om zoutreductie in voedingsmiddelen te versnellen en is blij dat de risico’s van te veel zout opnieuw inzichtelijk zijn gemaakt.

Consumenten hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig, meer dan 6 gram verhoogt het risico voor de gezondheid. Te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten en botontkalking. Gemiddeld krijgen consumenten echter 9 gram zout binnen, waarvan 80% verwerkt is in alledaagse levensmiddelen, waaronder veel kant- en klaar-producten, maar ook brood, kaas en vleeswaren.

2020: zoutgehalte in voeding gehalveerd

De Hartstichting dringt voortdurend aan bij de voedingsmiddelenindustrie om het proces van zoutreductie in voedingsmiddelen te versnellen. Dit in samenwerking met de Consumentenbond, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging. In 2020, over 5 jaar, dient het zoutgehalte in voedingsmiddelen daadwerkelijk te zijn verlaagd met 50%.

Akkoord

De levensmiddelenindustrie heeft het Akkoord Verbetering Productsamenstelling ondertekend om producten voor eind 2020 gezonder te maken. De Hartstichting is van mening dat het akkoord beter moet worden ingevuld om het succesvol te maken. Voor sommige productgroepen zijn geen afspraken gemaakt in het akkoord en bovendien lijken individuele bedrijven onder de afspraken uit te kunnen komen.

Urgentie zoutreductie

De modelleringsstudie van het RIVM illustreert dat er veel levens te redden zijn door de hoeveelheid zout in industrieel geproduceerde voedingsmiddelen te verlagen. Als daarmee de bloeddruk 1.5 a 2 mmHg in de Nederlandse bevolking daalt, zullen er de komende 20 jaar bijna 30.000 minder (nieuwe) hartinfarcten, 17.000 nieuwe gevallen van hartfalen en ruim 53.000 minder beroertes optreden.

De Hartstichting vindt dat consumenten uiteraard ook zelf op hun zoutinname moeten letten. Echter, de voedingsmiddelenindustrie maakt het ze erg moeilijk, met zeer ernstige risico’s en gevolgen.

Lees meer over zout

Woordvoerders