Tabak in een duurzaamheidsindex: ‘Bespottelijke keuze’

Afgelopen week werd bekend dat het aandeel van een grote tabaksfabrikant (British American Tobacco) wordt opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index (DSJI). De Hartstichting is ronduit geshockeerd en spreekt van een ‘bespottelijke situatie’. De Verenigde Naties daarentegen hebben juist besloten om tabaksproducten te ontsluiten en n op ‘een zwarte lijst’ te plaatsen.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“Roken is allesbehalve een vrije keuze. Tabaksproducten worden bewust zo gemaakt dat ze verslaving stimuleren (‘addictive by design’). We hebben het hier over een combinatie van bewerkte gifstoffen die is ontwikkeld om kinderen te verleiden roker te worden. Wekelijks raken honderden kinderen verslaafd aan roken. Jaarlijks sterven 19.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken en deze fabrikant is daar mede verantwoordelijk voor."

"Niet voor niets loopt er in ons land een voorgenomen rechtszaak tegen tabaksfabrikanten. Bovendien kun je van geen enkel tabaksproduct zeggen dat het met zekerheid zonder kinderarbeid is gemaakt. Hoe is het mogelijk dat de aandelen van een dergelijk bedrijf worden opgenomen in een indexering die duurzaamheid wil bevorderen. Het is bespottelijk, zeker nu de UN Global Compact tabak op de zwarte lijst heeft geplaatst.”

Dow Jones Sustainability Index

De Dow Jones Sustainability Index wordt gebaseerd op basis van analyse van onder meer bedrijfseconomische, milieu- en sociale prestaties. Daarbij worden onderwerpen als corporate governance, risicomanagement, branding, klimaatverandering, leveranciersnormen en arbeidsomstandigheden gewogen en beoordeeld. Per sector worden de ‘best in class’ geselecteerd. Ook vanuit de tabakssector. Bedrijven die op niet-duurzame en ethische wijze actief zijn, worden geweigerd.

VN: tabak op zwarte lijst

Recent heeft de UN Global Compact juist besloten tabak op de zwarte lijst te zetten. De UN Global Compact is een initiatief van de Verenigde Naties en moedigt bedrijven wereldwijd aan om duurzaam en maatschappelijk verantwoord beleid te voeren. Bedrijven kunnen zich hierbij aansluiten. Veel verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen gebruiken de UN Global Compact als guideline bij het maken van investeringsafwegingen.

Italianer: “Wij zijn blij dat de UN Global Compact dit besluit heeft genomen. Het betekent dat heel veel institutionele beleggers, als ze de Global Compact serieus nemen, stoppen met beleggen in de tabaksindustrie.”

Woordvoerders
Sanne Stadler