Start Nederlandse Hartregistratie voor betere behandeling hartpatiënten

De Begeleidingscommissie Hartinterventies Nederland, Meetbaar Beter en de Nederlandse Cardiovasculaire Data Registratie richten op 12 september 2017 de Nederlandse Hartregistratie op. Hun tot nu toe afzonderlijke patiëntenregistraties gaan samen in deze nationale Hartregistratie. Met de nieuwe registratie willen de organisaties de behandeling van hartziekten sterk verbeteren.

In de Nederlandse Hartregistratie gaan artsen van Nederlandse ziekenhuizen gegevens over patiënten en de resultaten van hun behandeling verzamelen, analyseren en vergelijken. Zo kunnen artsen bepalen welke behandelingen het beste werken voor welke patiënten, zodat patiënten overal in Nederland de beste behandeling kunnen krijgen. De Nederlandse Hartregistratie stelt wetenschappers ook in staat de (lange termijn) effecten van behandelingen en medicijnen te onderzoeken.

Verschillende registraties

Tot nu toe kwamen de gegevens van hartpatiënten die onder behandeling waren bij een cardioloog en een hartchirurg en hun behandeling nog in verschillende registraties terecht. Dit bemoeilijkte het om effecten van behandelingen goed te vervolgen en te vergelijken. In het nieuwe systeem zullen cardiologen en hartchirurgen ook meer gegevens gaan bijhouden dan in de oude registraties, zodat ze patiënten en hun behandeling veel beter kunnen volgen.

Hartfalen en boezemfibrilleren

De Hartstichting verwacht dat dit de behandeling van bijvoorbeeld hartfalen en boezemfibrilleren sterk kan verbeteren. Hartfalen is een ongeneeslijke hartziekte, die vaak niet goed te behandelen is. Voor boezemfibrilleren, een hartritmestoornis, zijn betere behandelingen nodig die de ziekte afremmen. Er is dan ook grote behoefte aan een betere behandeling van deze aandoeningen. Het onderwerp staat daarom hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting.

Brede steun

De Hartstichting steunt dit initiatief, samen met de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie en de Nederlandse Vereniging voor Thoraxchirurgie.

Lees hier meer over de Nederlandse Hart Registratie

Woordvoerders