Hartstichting is blij met besluit UN Global Compact om tabak op de zwarte lijst te zetten

Gisteren heeft het bestuur van de UN Global Compact besloten om tabak uit te sluiten van deelname. De Hartstichting is erg blij met deze ontwikkelingen.

UN Global Compact is een initiatief van de Verenigde Naties en verenigt bedrijven en organisaties die vrijwillig universele waarden onderschrijven op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen. UN Global Compact brengt haar beleid hiermee in lijn met het overkoepelende beleid van de VN, die tabak al uitsluit, met name door middel van het World Health Organisation Framework on Tobacco Control, een kaderverdrag met daarin een set aan maatregelen om tabaksgebruik tegen te gaan en waar 180 landen zich achter hebben geschaard.

Minder doden door roken

De Hartstichting is erg blij met deze ontwikkelingen. Roken is verreweg de belangrijkste vermijdbare risicofactor voor het krijgen van hart- en vaatziekten en andere chronische ziekten. Tabak is de oorzaak van 19.000 doden in Nederland alleen en 7 miljoen doden per jaar wereldwijd. Aan het eind van deze eeuw zullen, als we niks doen, er 1 miljard mensen zijn overleden aan de gevolgen van roken. De tabaksindustrie maakt willens en wetens producten waar mensen verslaafd aan raken, waar geen veilig niveau van consumptie mogelijk is.

Elke week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan tabak. Bovendien kan je van geen enkel tabaksproduct zeggen dat het met zekerheid zonder kinderarbeid is gemaakt. Sterker nog, kinderarbeid is aan de orde van de dag in de tabakssector.

Belangrijk wereldwijd signaal

De Hartstichting hoopt dat hiermee een sterk signaal wordt uitgezonden naar bedrijven en organisaties wereldwijd. Investeren in of zaken doen met de tabaksindustrie is onethisch. Het draagt bij aan veel leed in deze wereld. Wij willen dat de komende generaties opgroeien in een rookvrije wereld. En daar kunnen wij met z’n allen aan werken.

Lees het statement van UN Global Compact

Woordvoerders